Лоток - пристрій незамкнутого поперечного перерізу для безнапірного руху води або гідросуміші. Виробляється з дерева , металу , залізобетону та інших матеріалів. Поперечні перерізи лотків можуть бути прямокутними, трапецієподібними, трикутними або криволінійними. Лоток складається з окремих ланок або має суцільну конструкцію. Укладається на земній поверхні, у виїмці і на естакадах . Застосовується для гідротранспортування гірських порід, для пропуску води, при намив земляних споруд та гідровідвалів , в збагаченні корисних копалин тощо.
Залізобетонні лотки використовуються в дорожньому, житловому, комерційному будівництві та інших сферах. Включають в себе:
- Лотки залізобетонні теплотрас
- Лоткові елементи збірних каналів
- Плити днища каналів
- Плити перекриття каналів
Їхнє призначення - прокладка труб і кабелів, відведення і пропуск води (водовідвідні жолоби, лотки дощові та дренажні, інші підвиди). У сучасному будівництві створення практично жодної дороги, багатоповерхової будівлі, гаражного комплексу, паркування, тераси, оранжереї та інших видів нерухомості не обходиться без залізобетонних лотків. Основні і головні переваги - ефективне використання площ об'єкта (даху і підземних частин), можливість скорочення витрат.
З економічної точки зору використання залізобетонних лотків більш ніж виправдано, тому при зведенні таких же по конструктиву і реализуемому внутрішньому простору конструкцій на місці будівництва вартість лотків ЗБВ нижче в 2-2,5 рази, а економія часу і зайнятості робітників і зовсім і йде ні в яке порівняння.
Лотки залізобетонні - будівельні матеріали, вироблені з важких бетонів на основі каркаса із сталевої арматури. Дані вироби випускаються згідно ГОСТ 23009-78, на основі портландцементу марки не нижче М400 і арматури зі сталі класу А-1, А-3, в якості наповнювачів використовуються гравій, граніт, добірний пісок. Такі лотки залізобетонні застосовуються у всіх конструкціях і будь-яких видах грунту, крім агресивних до бетону. У випадках, коли навколишнє середовище агресивна, у виготовленні таких спеціалізованих виробів використовується сульфатостійкий портландцемент.
У кожному разі, бетон для виготовлення лотків відповідає ГОСТ 10268-80.
Щоб уникнути засмічення лотків при експлуатації, застосовуються плити перекриття каналів теплотрас, які закривають лоток зверху, як кришка. Вони виробляються з тих же матеріалів, що й самі лотки.
Лотки залізобетонні залежно від функцій, конструкції і типу монтажу можна умовно роздяглися на різновиди:
- дренажні, тип МЖБЛ;
- автодорожні, тип: Л, Б, серія креслень 3.503.1-66;
- водовідвідні;
- лотки теплотрас, тип: Л, серія креслень 3.006.1-8;
- непрохідні канали;
- міжколійний, міжшпальні, тип МПЛ, МШЛ, серія 3.501-68;
- кабельні, енергетичні, тип: УБК, УБС, серія креслень 3.006.1-2.87;
Лотки залізобетонні для теплотрас застосовуються для прокладки підземних комунікацій - магістральних трубопроводів, водопровідних і каналізаційних мереж у комунальному господарстві. Можуть також використовуватися в будівництві підземних паркінгів, зимових садів, оранжерей і пр.
Лотки водовідвідні застосовуються в будівництві гідротехнічних споруд, що споруджуються для відведення зливових або грунтових вод від автомобільних доріг, промислових зон, вантажних терміналів, залізничних шляхів, злітно-посадкових смуг аеропортів і т.п.
Лотки дренажні залізобетонні застосовуються, як основний елемент лінійного дренажу та водовідведення, що споруджуються для відведення талої та дощової води. Такі дренажні системи необхідні для благоустрою територій виробничих підприємств і об'єктів приватного будівництва. Дренажні системи діляться на два типи - лінійні і точкові. Залізобетонні дренажні лотки застосовуються саме для лінійних дренажних систем.
Лотки залізобетонні кабельні застосовуються при прокладанні кабелів електричних мереж. Вони захищають прокладаються комунікації та кабелі від агресивного впливу зовнішнього середовища - вологи та грунту. Такий тип літаків позначається маркою «УБК».
Лотки залізобетонні междупутние і міжшпальні застосовуються в будівництві споруд, відвідних воду від залізничного полотна.
Всі залізобетонні лотки, і лотки теплотрас зокрема, повинні володіти достатньо високою термо-і гідроізоляцією, щоб забезпечувати захист труб теплотрас від агресії зовнішнього середовища, корозії, вологи і витоків термоізолюючого теплотрасу повітря. Щоб забезпечити відсутність зазорів між елементами і герметичність з'єднань, застосовують спеціальні ізолюючі обмазувальні мастики.
Обмазувальна гідроізоляція повинна проводитися під час укладання та залізобетонних лотків у траншеї і їх стикування. Вчасно і якісно вироблена гідроізоляція залізобетонних лотків теплотрас і плит теплотрас, а особливо, їх стиків, збільшує термін їх служби в кілька разів.
Теплотраси, монтовані із залізобетонних лотків, володіють безперечною перевагою: вони практичні в експлуатації і, легко і швидко вкладаються. Такі теплотраси зручні для планової ревізії - досить розкопати траншею, зняти кришку лотка, при необхідності замінити пошкоджені труби теплотраси, а залізобетонні лотки та плити перекриття каналів теплотрас залишаються на місці і можуть служити ще не одне десятиліття.
Лотки залізобетонні штабелюються згідно вимогам техніки безпеки та СНИП III-4-80.